11.5.11

K, 1590. päev: Finkenwerder!

2. aprillil nägin lennukiaknast Hamburgis Elbe ääres hiljutiste ehitusjälgedega lennuvälja, mille arvasin odavlennufirmade lennujaamaks:


Loetavas Blohm und Vossi raamatus on sama lennuvälja foto 1930. aastatel ja selgub üllatuseks, et see on hoopis lennukitehas (Finkenwerder). Seal ehitati kõik Blohm und Vossi vesilennukid, sh sõjaeelsed postilennukid, kolmemootorised „Lendavad Puukingad” Bv 138 (sh miinitõrjeversioon Bv 138 MS „Mäusi”) ja kuuemootorised transpordilennukid Bv 222 (ning ka maailma tollal suurima lennuki Bv 238 ainus eksemplar). Tehas jäi sõjas suuremalt jaolt alles ning tootis pärast muid lennukeid (sh HFB 320 Hansajet, ainus ettepoole nooljate tiibadega tsiviil-reaktiivlennuk) ning praegu toodab suurima reisilennuki A380 sisustust. Google'i aerofoto näitab, et tehase hoovil on Elbe ääres väljas Noratlas, Hansajet ja Super Guppy ning elu keeb.

Raamatu on kirjutanud Saksa lennukitehnika ajaloo õpetlane Manfred Griehl, kes on kirjutanud aastakümnete jooksul sadu raamatuid ja artikleid, aga üks kahest, kas tal vanaduse tõttu käed värisevad või on teinud trükivead kirjastus, kus ei ole korrektor teemat teadnud (Motorbuchist raske uskuda): raamat mainib RLMi 8-sarja numbrite näpuvigade tõttu olematuid lennukitüüpe, nagu „He 161”.

No comments: