11.1.17

K, 3558. päev: nüüdisooper lava tagant

Hommikul saan läbi Nathan Emery lindude käitumise raamatu Bird Brain: An exploration of avian intelligence. See jutustab, mis seisus on lindude käitumise uurimine maailmas; mida teatakse ja mida mitte. Lugemiselamus on umbes samasugune kui 8-aastasena Niko Tinbergeni „Loomade käitumist” lugedes.

* * *

Õhtul on ooper, teatri lava taga, täpsemini tagalaval, kuhu on tassitud muidu väikeses saalis olevad istmed. Lava on samas kohas kui tavaliselt, aga publik on vastassuunas (ja saabub kohale keerukat teed mööda, esinejate ja lavatööliste puhketoast mööda, mööda ka suurtest klaasväravatest, mille taga seisab ooperi dekoratsioone tassinud veok).

Tükk on nüüdisaegne iiri ooper (neil on ka veebileht, aga ma linki ei pane, seal on tänane etendus sees), Operabase’i järgi sel hooajal maailmas ainus lavastus. Neli osalist, väga keerukas muusika, keerukas sisu.

Näib, et olen saalis üks väheseid, kes on kavast sisukokkuvõtte läbi lugenud ja saab seetõttu aru, mis laval toimub. Enamik ei ole ja mõistatab: „Kes need inimesed on? Kus nad on? Miks nad olid autos? Kas see on hotell? Miks nad on hotellis? Mis balloon ühel käes on? Miks üks ronib mööda seina? Miks nüüd tuled vilguvad? Miks nad nüüd laulavad? Miks nad laulavad pika juhtmega mikrofoni?” jne jne.

Kohati väga moodne, neljast tegelasest kuseb laval (pantomiimina) kaks (üks kaks korda, teine peseb pärast ka käsi), kaks oksendavad (mitte päris, ega); taldrikud ja klaasid lendavad kokku mitusada meetrit. Näen inimeste vahelt pisut ka orkestrisse: otsevaates on klarnetimängija (kellel on kaelas ehe, mis ühe ajutise prožektori valgel helgib nii, nagu oleks seal sees patareiga lamp, ja vahepeal on ta nii kurb, nagu oleks tal läinud pill katki) ja kontrabassimängija (kes profiilis nähtuna meenutab, ütleme, Chuck Norrist – kontrabassiga, kujutage ette ise); löökriistamängijast näen poolt, mitte nähes, mida ta teeb kahe viiulipoognaga. Suuri trumme on kaks, üht mängib elektrikitarrist ja teist löökriistamängija (jalaga).

See, et ma saan aru, mis toimub, ja lavalolekut elavalt jälgin, tagab muidugi ka kõigi osaliste pilgu.

Ooperiosaliste loetelu ütleb, et inglise naise kehastajat kuulsime oktoobris 2015 samal laval (aga õigelt poolt) mereröövlite tükis kindrali esitütrena.

No comments: