Prantsusmaal on külade kauniduse küsimus lahendatud lausa saalomonlikult: riigis on olemas kauni küla ametlik nimetus; see antakse kaunile külale ja edasi on see küla ametlikult kaunis. Selliseid küli on kogu suure Prantsusmaa peale 156; palju Prantsusmaal küli kokku on, ma ei tea, aga keskajal olnud Prantsusmaal umbes 50 000 kirikut, millest enamik olid külades, seega umbes samapalju; valdu on praegu (22.5.2013 seisuga) 36 552, mida on rohkem kui üheski muus Euroopa riigis ja tuleb sellest, et vald koosneb tavaliselt ühest külast või kihelkonnast ja olukord XVIII saj lõpust muutnud ei ole; teisalt mõisted „küla” ja „kihelkond” Prantsusmaal suuresti kattuvad, sest kirik on enam-vähem igas külas. Nii et kauni küla aunimetuse valik on tihe!
Kaalu kokkuhoiu mõttes mul suurt fotokat üldse kaasas ei ole. Taskufotoka kott on lenksu küljes, mitu pilti võtan sõidu pealt.
Trajektoor on võimalikult allamäge, vaadete jahil mitte päris otse, suuresti Google’i tänavavaatega läbi proovitud, nii et kaarti pidevalt vaja ei ole (ja pealegi, selgub, olen põhjalikult läbi töötatud ja kiletaskusse pakitud aerofotod üldse maha jätnud).
Ilm on uhkes pilves, vt allpool.
Esiteks sõidame maja eest 175. bussiga piiri äärde (oleme peatuses pool tundi varem). Piirist on tee ääres väike silt ja liiklusmärgid muudavad värvi (asulasilt on valge põhjaga).
Kõigepealt sõidame läbi sama mõisa juurest, kus 2011 toimus suvepidu. Ühes moonakamajas on „kerjuste koerakasvandus”, mida peab „joodiknaabri õde”. Mõisaväravast sisse ei lähe, olevat pilet ja mis kõik veel.
Esimene vaade on pärast teist küla:
Need pilved on kõik täiesti ehtsad. Kohe pildi serva taga paremal on maailma suuruselt seitsmes või kaheksas pilvetootmise tehas. |
Vahepeal läheb põiki Rooma-aegne maantee, mis seni maastikul näha; tahan pilti, aga vaade eriti hea ei ole.Veidi enne huvitavat küla on mirabillipõõsas, vilju täis. Võib-olla neid maanteede äärest korjataksegi, kes teab, pääseks juurde korvtõstukiga, väga mugav. (Aga kas teie olete korvtõstuki korvis olnud? Mina olen, mitmeid tunde järjest, pärast maapind jalge all kõikus nagu vanal merekarul.)
N-ö linnavärava juures on mitmesugused seletavad sildid (millest üks oli pildina internetis), siltidel järjest suurem ala, külast departemanguni. Klaasisümbolid, millest algul arvame veinikeldrit, selguvad olevat hoopis vaatamisväärt kristallitöökojad, millest kuulen selles kandis esimest korda.
Miks kabel ehitati, ei ole teada. Võib-olla rõugete vastu või kukkus seal rüütel sadulast. |
Kanad näeme ära.
Õige vana Sepikoja tänav. Teisalt, ehitamise ajal see veel Prantsusmaa ei olnud. |
Kirikust mööda ja linnamüüri äärde, kuhu saab ka peale. Usutavasti keskajal (või millal müür oligi, see ehitati vist alles uusajal – millal kolmekümneaastases sõjas kindlust koguni piirati) puudusid trepikäsipuud ja kaitsekäigu tõkked, oleks võtnud asjata ruumi ja ulgtalade auke ei paista ka. Mis laskeriistale olid ehitatud laskeavad, jääb selguseta.
Rahvakunst ja tööstusdisain |
Rahvakunst II |
Vrd ka „Maleva” filmist väljajäänud kohas Caupo, kes elu eelviimase mõttena arvas, et vibu on mingi pill. |
Linnamüüri ristlõige. Ärge mult küsige, ma ei tea, kuidas see püsti seisab. |
Oleme seega mäe otsas ja lahkume pikalt lauget allamäge läbi kerges lagunemisastmes küla, kuhu peaks kindlasti minema üks siinkandis töötav endine tudeng, külal on nimelt sama nimi, siis mööda kivimurdmisjälgedega ojakallast kuni järgmise külani. Seal keerab tee vasakule kergelt mäkke, kuhu Google’i tänavavaade ei ulatunud. On ajahambast räsitud vesilinnus. Mäenõlval, eks ju, ja vallikraav on kahes servas täitsa alles. Kust vesi tuleb, ma ei tea.
Sõjaplaan, kas minna tagasi ja kaarega mööda maanteed või otse üle maalilise maastiku; lähme otse, sest kuigi tee on rohkem selline külavahetee, mida isegi Eestis enam ei näe, see jalgratast kannab, kui hoolikalt valida, kus kõndida, kus ratast lükata; sõitmine on välistatud, sest jalgrattad on ette nähtud ainult asfaldile, nagu seisab kasutusjuhendis.
Google Earthis on see maantee!! |
Kuidas Prantsusmaa meiega koju kaasa tuli |
Läheb palavaks ja panen päikse tõttu ette päikseprillid.
Edasi taas ligi kilomeeter allamäge maanteed, siis jõuame kunagisse raudteejaama, mille peen restoran on just kinni pandud (uksel on hoiatav silt, et sees on ainult restoran ja ärge ainult õlle, kohvi või veini järele tulge). Sealt edasi ja allapoole raudteetamm, kus viimati olin rulluiskudel, mille pidur oli lõpus 4 mm madalam kui alguses.
Vahepeal kaunid ülesvõtted maastikest ja meist nende taustal.
Sihtkohta R-chi on raudteetammi äärde ehitatud uusi elumaju. Oleme nädala jooksul R-chis juba neljas kord. Jõe ääres on mitmeid söömakohti tänu sakslastele veel lahti ja eine saab kellaajast hoolimata. Jalgrattad saab pakkida ka laudade vahele, algul niisama kokku teistele imetleda, siis pakin kotti.
Õhtul kannan teekonna Google Earthi. Pikkus selgub olevat 29,1 km. Rõõmustav on tõdemus, et kuigi langusi oli ligi 400 m, oli tõuse – vähemalt Google Earthi väitel – ligi 300 m, mida sai võtta suhteliselt kerge vaevaga (eriti mina, kellel on käiguvahetus rohkem selge).
Õhtul teen midagi sellist, mida ma varem teinud ei ole: pesen rattaid vannis (jalgratas on vannitoa jaoks ikka kole suur! enda oma võtan lahti, E oma ei võta, aga mõlemat pidi võtab võimlemine võhmale) ja siis föönitan suurema vee ära.
No comments:
Post a Comment