23.4.13

T, 2211. päev: täna on 23., mitte 1. aprill

Viimase ööpäeva sees olen lugenud...
  • ...kirjeldust, kuidas tegutseb üks teadusharu – aga kirjutaja ei olnud taibanud, et jutuks on teaduslik meetod üldse, väga paha ning kuivõrd samalaadne puterdus jätkus ka kogu ülejäänud kirjatükis, tuli hinne ka vastav
  • ...kirjeldust, kuidas tehti X seisundi ravimi toksilisuse loomkatseid – ja kirjutaja väitis, et ka loomadel raviti sama seisundit. Kohe mitu aastat „raviti” – selgitamata, kuidas katseloomadel seisund diagnoositi ja kuidas nad tulemusest teatasid, sest inimeste kliinilistes uuringutes tulemust küsiti.
Lennundusajakirjast sai teada, et peale selle, et vennad Wilbur ja Orville Wright ehitasid esimese edukalt lennanud mootorlennuki, olid nad ka esimesed, kes taipasid juhtida lennukit kolme telje suhtes (kõrgustüür, rool ehk külgtüür ja kaldtüürina painutasid nad tiivaotsi). Nad võtsid 1906 USAs kaldtüürile koguni patendi ja kaitsesid seda kiivalt, mis tähendas, et USAs tohtis ehitada kaldtüüridega lennukit ainult Wrightidele obrokit makstes, mis nõnda tõsiselt takistas lennukite arendamist USAs, et Esimese maailmasõja jaoks pidi USA ostma lennukid Prantsusmaalt, sest enda sobilikud lennukid puudusid. Kaldtüürideta lennuk, pange tähele, kukub varem või hiljem partsti! alla või lendab ainult tuulevaikuses. Riid tõusis nõnda suureks, et Wrightid andsid Flyeri muuseumisse hoida hoopis Inglismaale, kus see oli 1948. aastani. Euroopas suhtuti vendade patenti rahulikumalt, näiteks Saksamaal väideti, et patent on üldse tühine, sest Wrightid esitlesid põhimõtet avalikult juba 1901, enne patendi taotlemist.

Ja veel kirjutab lennundusajakiri, et käimas on selline ehitusprojekt.

* * *

Mõistsin alles eile, et I korter, kus ta elab juba umbes kümme aastat, on umbestäpselt samasugune nagu O korter peegelpildis.

* * *

Št ja Šp käivad loomaarsti juures, kes langetab Šp kohta karmi otsuse: kaks kilo alla võtta! Mis meenutab esimese tõunäituse järelüritusel kuuldut, kuidas kurb koeraomanik tahtis küsida tõu suurelt asjatundjalt, saksamaiselt kohtunikult, mida teha, tema koer kaalub x kilo, aga Venemaal ütlevad kohtunikud, et liiga kerge. Küsimus kahjuks ei jõudnud kohtunikuni, sest tõlk otsustas väärikat isandat taolise totrusega mitte tülitada – nimelt Mandri-Euroopas kehtivas FCI tõustandardis on selge sõnaga öeldud suurima variandi suurim lubatud kehamass ja see on y kg ning x = 1,78 y. Venemaal on ammust ajast olnud kõiksugu värk ikka maailma suurim, eks ju.

* * *

Tänane päeva nael on aga see, kuidas väljamaise vello42 või lombitaguse HMSi üllitatud pila-uudislugu võeti tõe pähe. Liimile läksid ajaleht Äripäev, üks infoturbespetsialist ja – õnneks siiski kõheldes – kaks feisspukisõpra. Meil kodus öeldi selliste lugude kohta lühidalt „Mati Kaal abikaasaga”, viidates Kroonikas ilmunud fotole, kus peal ei olnud üldse mitte „Mati Kaal abikaasaga”. Kroonika vähemalt palus lugejate eksitamise pärast ilusti vabandust, aga Äripäev on fopaa häbenedes eemaldanud. Õnneks ei ulatu Äripäeva käsi Google’i serveriteni:



No comments: