17.5.13

R, 2234. päev: värvidest, mida enam ei ole

Padja- ja bussiraamat on praegu Michael Ullmanni Saksa lennukite värvimise raamat (mis põhiliselt on ametlike eeskirjade sõnade ja fotodega kommenteeritud kogumik) ning täna on järg just riiklike eraldusmärkide juures, mida bussis lugedes on tark ositi järjehoidjaga varjata.

Saab ka teada, et pärast 1944. a suve jäeti säästumeetmena uutel lennukitel alakülg ja lennul nägematu sisemus värvimata. Mõistagi tuli enne vanad värvipütid ära kulutada, aga tundub, et aastatega olen näinud 1944. a lõpu ja 1945. a algust kujutavate joonistuste ja mudelite hulgas hulga rohkem neid, kus alakülg on toonis RLM 76 või, issake, koguni RLM 65 ning lennus nägematud kohad RLM 02, kui neid, kus paistab plekk ja vineer. Ning suur segadus toonide RLM 81, 82, 83 ja 76 ümber tuli sellest, et lennukitootjatele-hooldajatele ei saadetud ametlikke värviproove, vaid igaühega sümbioosis olnud värvitootja segas tooni kokku iseoma äranägemise järgi, nii on Ullmanni raamatus kolm RLM 81 tooni ja neli RLM 76 tooni. Ühes neist kahtlustan ka omaaegset tooni „RLM 84”, mida selle raamatu järgi enam olemas ei ole.

Saksa keeles on akna taga täna suur jänes (vasakult paremale, hiljem paremalt vasakule), siis pika koheva sabaga rebane. Õpetaja nendib, et näoga akna poole istujad, sh mina, jälgime põõsaaluseid hoolikamalt kui teda.

DE-st postkontorisse, pakid (printeritint, fotovidin X-Rite ColorChecker Passport).

No comments: