18.8.07

Strasbourg, laupäev

Hommikul aknakatte üles kerimisel tulvab aknast sisse hele päikesepaiste nagu vampiirifilmide kohustuslikus lõppstseenis. Eilne maotäis soolast oli nii hea kõhutäide, et hotelli söökla otsimise asemel kõnnime pigem linna poole, et einestada mõnes kohvikus.

Teel möödume galeriist, kus on suhteliselt paeluv väikese orangutani väike portree (maal), aga galerii on veel 24 minutit kinni. Märgin koha kaardile ja kõnnime edasi.

Väike Prantsusmaa ehk parkalite linnajagu päevavalgesTeeme pisikese tiiru parkalite linnajaos Väikesel Prantsusmaal ja siis suundume edasi südalinna poole. Gutenbergi platsil on raamatutäika. Kõnnime mööda kitsast tänavat, äkki näen, et ees keset tänavat on maksuline pikksilm ja inimesed teevad vasakule üles pilti. Ja nurga tagant avaneb selline vaade:

Strasbourgi toomkirikTundub, et Stras­bourgi turismi­teabe­keskus ei ole eriti viitsinud süveneda segasesse maailma kõrgeimate ehitiste krono­loogiasse, sest väidab, et toomkirik oli oma 143 meetriga esimene ehitis, mis ületas Hufu (Cheopsi) püramiidi kõrguse (139 m), ja et nende toomkirik sai maailma kõrgeimaks ehitiseks kohe tornikiivri valmimisel 1439. Tegelikult oli katedraal valmides maailma kõrguselt teine ehitis – kõrgeim (ja esimene üle Hufu püramiidi kõrguse) oli Lincolni katedraali nelitistorn (160 m, u 1300), mille puhus torm ümber 1549, Oleviste neli jalga madalama (159 m) torni valmides 1519 jäi Strasbourgi (siis küll vabalinn Straßburgi) torn Stral­sundi Maarja kiriku tornikiivri (151 m, u 1500) järel alles neljandaks, esikohale tõusis alles 1625, kui Oleviste tornikiiver sai piksega pihta ja põles maha (võimalik, et alles 1647, kui põles maha mainitud Stral­sundi Maarja tornikiiver). Stras­bourgi katedraal oli maailma kõrgeim ehitis kuni 1874. aastani, mil valmis Hamburgi Nikolai kiriku uusgooti tornikiiver (147 m); 1876 valmis Roueni katedraal (151 m), 1880 Kölni toomkirik (157 m), 1890 Ulmi toomkirik (162 m). Lincolni (ja Oleviste) rekordkõrguse ületas alles 1884 Washingtoni monument (169 m), edasi tuli 1889 Eiffeli torn (300 m).

Segane, kas pole?

Aga imetlemiseks lähivõte peaportaalist, mis sõna algselt tähendas kaunistatud ust, mille ees võis veeta tunde ja lugeda kujudelt palju lugusid.

PeaportaalSeest on toom­kirik hämar, varagooti raske­päraste võlvidega ja rahvast suhteliselt täis. Torni ei lähe (saba on pikk ja, nagu ma täheldan, me ei näe kedagi alla tulemas...). Kantsel on nõnda peen leeke­stiilis kivi­raide­kunst, et näib koosnevat ämbliku­võrgust.

Seebi tänava lõbus saagrai, võidisvaal ja Priit Pärna stiilis laevnikKäime sööme hommiku­söögi (ja kohaliku hõrgutise kugelopfi), siis lähme sügavale ja põhja­likult sisse üle tänava kommi­poodi. Edasi jäätis ning siis tuleb mõte, et mis me kommi­kottidega ikka ringi võimleme, parem läheme viime hotelli. Satume kitsukesse Seebi tänavasse, kus on tore seina­maal.

Kohe selle järel satume joonelt sama galerii juurde, kus nägime hommikul orangutani pilti; paraku pilt lähedalt sellist vaimustust esile ei kutsu kui talvel plekist marabu. Nii ta ostmata jääb.

Cursus electricusHotelli ees on trammi­tee, kus tramm, see tsivili­satsiooni tunnusmärk, lõbusasti kella tilistab.

Hotelli trepikodaJa pilt hotelli juugend­trepikojast kah.

Tark neitsi hoiab alati lambis õli valmis. Neli napakat neitsit on aga oma lambid sootuks ära kaotanud.Siis naaseme linna, kõnnime veel pisut toomkiriku ees ja suundume siis laevareisile mööda Illi jõge. See teeb tiiru peale vanalinna­saarele ja käib ära kohas, kus ühel pool jõe ja kanali ristmikku on Euroopa Parlament ja teisel pool Euroopa Nõukogu, mida seletus väidab demokraatlike maade ühenduseks, ehkki on teada, et järgmisest aastast satub viimase ees­istujaks Venemaa, mille demokraat­likkuses on viimasel ajal alust pisut kahelda. E kuulab seletust inglise, mina saksa keeles. Saba oli kole pikk, saba ääres käisid kaks päiksevarju­mütsides lõunamaalast, aga keegi neilt midagi ei ostnud (hiljem näeme neid veel mitu korda, siis müütavad nad lisaks ka püksi­rihmu, mida samuti keegi ei osta). Piletitega vedas, saime viie minuti pärast väljuvale laevale. Laeval on klaasist lagi, mille kaudu paistab jõeäärne linn üsna kenasti. Laev on ilm­selgelt dimensi­oonitud 1870. aastail ehitatud lüüside järgi, sest mahub neisse väga täpselt. Ilm on soe, jõe kaldal on rohkesti päevitajaid, pikutajaid ja üks šoti seelikus liputaja.

Alsace'i rahvuslind on toonekurg, kellekujulisi meeneid on igas suveniiriputkas vähemalt kolmes kihis. Pooltel toonekurgedel on jala otsas varbad, pooltel lestad.

Igasugu huvitavaid koeri on suhteliselt palju (võrreldes siinmaaga). Ühel on kaelarihma küljes pisike toonekurg.

Kõnnime Alsace'i muuseumi poole, selle ees on saba, muuseumitädi askeldab ringi, küsib, kas ma saksa keelt räägin, ja seletab, et inimesi on muuseumis liiga palju, peate 10 min ootama. Ei viitsi, läheme jalutame edasi. Jõuame hiiglasliku haiglakompleksi serva, kus, vanalinnasaarest üsna kaugel, on suur keskaegne väravatorn (langevõrešahtiga).

Tagasi veel kord Väikesele Prantsusmaale, kätte on jõudmas lõuna-/õhtusöögi aeg (kell on juba pool neli läbi), jalutame umbes samasse kohta kui eile õhtul, kus söömakoha nimi on Backoeffe nagu teisel tuntud Alsace'i roal. See on söödav, kuigi võtame kerguse huvides mitte kolme lihaga, vaid kahe kalaga versiooni. Pildi peal nägi hõrgutavam välja. Kahju, et korteris ei ole praeahju, prooviks teha. Vein on Sylvaner (ja alustuseks kir, mille kangemaks komponendiks on saladuslik mirabelle, mis osutub ploomiviinaks). Sel varasel tunnil on restoranis inimesi vähe, restoranipidajad mängivad sees oma bokseriga palli.

Euroopa maad ja rahvadSiis post­kaartide ja markide järele, siis suveniiri­poodi, kus saab meie omaks kumma­line kombi­natsioon: toone­kure­pildiga kommi­kauss, Euroopa rahvaste port­ree­dega T-särk ja kohalik vein Edel­zwicker, mis on üks viimaseid siin­kandi veini­sorte, mis senini proovi­mata. Hotelli lähedal lisandub ostudele kohalikust juurikapoest veerand arbuusi, mille avan vannitoa valamus (taskunoaga) ja serveerin joogitopsides. Edelzwicker osutub soojana ja omaette/arbuusiga kahjuks joodamatuks.

No comments: