9.12.08

T, 869. päev: uued probleemid ja vanad hinnad

Ka täna on puud ja bussipeatuse ämblikuvõrk härmas.

Tööl uuendati eile üht tõlkerakendust. Uus, pisut veel katseline versioon töötab tõrgeteta pool tundi, edasi tekib viga, millest edasi enam ei saa.

Kell pool kuus tuleb itimees, uurib asja ja leiab, et peaksin jätkama kellegi teise arvutis (sest tähtaeg on täna õhtul), sellal kui mu arvutis vana versioon ennistatakse. Valida on, kas rumeenlase või rootslase arvutis; valin rootslase oma, sest rootsi keeles (ja sõrmistul) on olemas Ö ja Ä, Ü jaoks on olemas eraldi täpid ja ainult Õ tuleb kirjutada Alt-numbri abil (Alt-228 = õ ja Alt-229 = Õ). Selle töö peale kulub vähemalt kolm tundi ja nõnda valmibki see pisut enne kolmveerand üheksat; tean, et umbes kümme enne üheksat läheb buss, pärast mida pikenevad busside vahemikud päratu suurteks. See tuleb sõiduplaani järgi 20.51 ja tegelikult pisut enne üheksat.

Lumi on maas ja puil.

Postkastis onn DHL-i silt, et käisime teid otsimas, aga teid ei olnud kodus. Seega ka Saksa Amazon on nõuks võtnud, et vahendatavate pakkujate asju saadetakse mitte posti, vaid DHL-iga. Tohoo.

Uue objektiivi katsetamine: öövõtted rõdult, välklamp ja valge sein. Akude laadimine.

* * *

Tähendan siia üles huvitava teabe Kuhlmey-raamatust, et saaksin raamatu tagasi viia. Lk 65–66 kirjutab Valtonen sõjaaegsete lennukite hindadest, viitega Olaf Groehleri raamatule Geschichte des Luftkrieges 1910 bis 1980, Berlin 1981, lk 496. Koos mootoritega, 1941. aasta riigimarkades:

  • Bf 109E (1941) 85 970 RM (1 × Bf 109)
  • Ar 96B (1941) 124 000 RM (1,4 × Bf 109)
  • Ju 87B (1941) 131 175 RM (1,5 × Bf 109)
  • Hurricane (1940) u 160 000 RM (1,4 × Bf 109) (Nõnda seisab autoril. Kui 1,4× on õige, peaks olema 120 000 RM; kui hind on õige, peaks olema 1,9×.)
  • Fw 190A u 170 000 RM (u 2 × Bf 109)
  • Ju 52/3m (1941) 163 000 RM (1,9 × Bf 109 ehk 3-mootorilise lennuki kohta väga odav; üks BMW 132 mootor (L-versioon, mis tingimata ei olnud sama versioon kui kasutas Ju 52/3m) maksis 1939. a paiku 22 900 RM))
  • Spitfire (1943) u 180 000 RM (2,1 × Bf 109)
  • Bf 110C (1941) 210 140 RM (2,4 × Bf 109)
  • Do 17Z (1941) 235 000 RM (2,7 × Bf 109)
  • P-51 (1942) u 235 000 RM (2,7 × Bf 109)
  • He 111H (1941) 265 000 RM (3,1 × Bf 109)
  • Fw 200C (1940) 273 500 RM
  • Fw 200 tsiviilvariandid (1938) u 300 000 RM (link)
  • Ju 88A (1941) 306 950 RM (3,5 × Bf 109)
  • P-47 (1942) u 422 000 RM (4,9 × Bf 109)
  • P-38 (1942) u 482 000 RM (5,6 × Bf 109)
  • B-17 (1942) u 1 035 000 RM (12 × Bf 109)
  • B-24 (1942) u 1 217 000 RM (14,2 × Bf 109)
  • B-29 (1942) u 3 575 000 RM (41,6 × Bf 109)
Austraalia kirjasõber Alan uurib relvade hindu läbi ajaloo, tema kaevas kuskilt välja 1945. a alguse Saksa tabeli, kui palju maksab tolleaegsete väheste tootmises olevate (enamasti reaktiivlennukite) lennutund; ei leia.

[Hilisem lisandus: raamatus Raketen die den Krieg entscheiden sollten on järgmised Saksamaa rakettide ja rakettlennuki Natteri hinnad (ilma lõhkelaengu, kütuse, oksüdandi ja sütikuteta):

  • Fi 103 (V1) 4000–5000 RM
  • Ba 349 Natter 6000–7000 RM
  • Hs 117 Schmetterling u 4500 RM
  • A4 (V2) 23 000 RM
  • V4 Rheinbote 500 RM
Samas palju tõsisem allikas, The Mare's Nest väidab masstootmises olnud Fi 103 (V1) hinnaks 1500 RM ja A4 (V2) hinnaks 75 000 RM. A4 masstootmise (mäesisene tehas Mittelwerke Nordhauseni koonduslaagri juures) lepingus oli 12 000 A4 tootmise koguhinnaks määratud 480 000 000 RM ehk 40 000 RM/tk.]

[Palju hilisem lisandus: ajakirja Flugzeug Classic erinumber Special 13: Jäger- und Bomberprojekte, V-Waffen, Aufklärer (2014) väidab teadvat kahe mootori hinda 1941. aastal, Me 328 projekteerimise ajal:
  • DB 601 43 000 RM – millest järeldub, et Bf 109 hinnast oli pool mootor
  • As 014 2000 RM – millest järeldub, et ka Fi 103 hinnast oli pool mootor]

Mitmesugustest allveelaevaraamatutest on pärit järgmised allveelaevahinnad. Reichbahn'i 1938. aasta kalendris (mida mu lapsepõlve hoidjatädi kasutas retseptimärkmikuna ning mis hiljem mitmekordse pärandusena sattus meile) olid sularaha vahetuskursid seisuga 15.10.1936; selle järgi oli krooni kurss 100 Ekr = 68,00 RM ja Soome marga kurss 100 Smk = 5,38 RM. Nende järgi maksid Eesti allveelaevad Kalev ja Lembit koos täiega kumbki 2 244 000 RM; Soome Vetehinen-klassi allveelaevad 1 614 000 RM, Saukko 430 000 RM; Saksa Typ IIC-allveelaev 2 063 000 RM*, Typ VIIA…C maksis 4 189 000…4 760 000 RM, Typ IX 6 448 000 RM**, Typ X 6 350 000 RM, Typ XXI 5 750 000 RM** ja Typ XXIII 400 000 RM*; raamatu Das Boot andmeil maksis tavaline torpeedo 50 000 RM*** [Väga palju hilisem lisandus: laevatehase arvel (1939) oli lahingulaeva Bismarck hinnaks märgitud 71 642 000 RM.]

* See, et Typ IIC maksis viis korda rohkem kui sama suur Typ XXIII, on kahtlane. Typ XXIII oli küll palju lihtsama ehitusega, aga ikkagi, viis korda?!

** Raamatus „Technikmuseum U-Boot Wilhelm Bauer: Kleine Geschichte und Technik der deutschen U-Boote” on Typ XXI tehnilise poole artikli kirjutanud Eberhard Roessler, kes on tüübist kirjutanud suure raamatu. Selle lõpus on Typ IXC ja Typ XXI andmete võrdlustabel, mille lõpus (lk 100) imestab ta Typ IXC hinna 6 440 000 RM üle (mille allikaks ütleb ta „Gröner Bd. 3”), et see on liiga suur, vahest esimesed katseeksemparid, mitte seeriatoodang. Typ XXI hind oli 4 600 000, mis pidi olema rohkem.

*** Ülalviidatud raketiraamatuga võrreldes on kahtlane, et 6 m pikkune torpeedo maksis kaks kolmandikku 14 m pikkuse ballistilise raketi A4 hinnast.

Pätsu ajal maksnud Eestis kilo võid ühe krooni, muude kaupade suhtes oli krooni ostujõud praegusega võrreldes üle 100 korda suurem. Palgad olid sellised, et kontoriametnik pidanuks allveelaeva ostmiseks töötama umbes 1800 aastat, aga ühe Bf 109 ostmiseks ainult 70 aastat. (Ja ma ei usu, et hinnad oleksid ka mujal palju erinevamad olnud, nii et mind lõbustab samuti Valtose raamatus olnud foto, kuidas vene lesknaine ja ta tütar kogusid kokku hävituslennuki ehitamise raha ning siis oma nimedega ja kättemaksusooviga kaunistatud lennuki ees koos lenduriga poseerivad. Aga Eestist N. Liidu tagalasse evakueerunud rahastanud oma nappidest kopikatest ju terve lennueskadrilli Tasuja (ehk õigemini Tazuuja) täie moosiriiuleid, nii et kes teab.)

No comments: