Sammuloenduri järgi on läbimatk midagi 20 km, pean kaardilt üle mõõtma.



Retk kulgeb mööda kitsast platood, mille on kaks jõge voolinud ajapikku järsunõlvaliseks. Mõnekuulisel ajavahemikul siinmaa esialgse vabastamise ja Arumägede lahingu vahel oli platool ameeriklaste valvepunkt, kust nad vaatlesid üle jõe Westwalli – ja kui nad oleksid innuka puude lõikumise asemel veidi hoolikamalt vaadelnud, siis ei oleks Arumägede lahingu algus tulnud nõnda ootamatult, kui ta tuli.


Ühe maa sees kokku saame,
maad meil küllalt siis mõlemal.

Fotoka akud saavad tühjaks (isetühjenemine! Nad lebasid mõni aeg laetuna riiuli peal), panen asemele hädaolukorra varupatareid, aga esimesed kaks saavad väga äkki tühjaks, teised kaks püsivad ausõna peal lõpuni, mil hakkab punast patareimärki vilgutama.
Siis tuleb tee metsast välja, avaneb mitu hunnitut vaadet, tee viib mäest alla, külast läbi (kus kõik külaelanikud on ametis oma laupäevategevusega ega vasta mu tervitustele) ja siis uuesti mäkke. Kuulen, kuidas kanakull kisab vahetpidamata, hääl püsib paigal ja näen ühe kuuse otsas sobivat mütakat; aga enne seda, kui jõuan fotoka välja õngitseda (milleks kulub umbes neli sekundit, käivitamiseks teine samapalju lisaks), märkab kull mind ja lendab minema. Enne metsas oli ka kulle, üks lendas robinal teeäärse puu otsast minema, enne kui jõudsin fotoka või binokli haarata – kuigi mul oli binokkel põues kaelas. Oh ja mul on nüüd kaarditasku ka, väidetavalt veekindel, on käte vabana hoidmiseks põues, et teen luku lahti ja piilun vajalikku serva.

Teeviit näitab, et Veokülla on 2 km, aga samasse viival jalgrattateel seisab, et 4,1 km. Jalgrattatee teeb pisikese kaare endise jaamahoone juurest läbi ja mööda raudteetammi alla orgu. Jaamahoonet saab pidudeks välja üürida ja parasjagu käivadki seal ettevalmistused suuremaks läbuks.
Orunõlval laskuvale teele on kukkunud värskeid kiltkivitükke, millel loomupärane omadus mureneda teravaservalisteks kildudeks – nii et, jalgratturid, kiivrid pähe!
Üle jõe Saksamaal on (nagu ma peagi teada saan) täika, luhal on parklas viimased autod, summ joobnud valjuhäälseid sakslasi ja nende keskel roheline traktor. Jõekääru kohal aga kõrgub väike keskaegne linnus – seda on nimetatud ka komtuurilinnuseks, aga tegelikult elas seal mingi ordu komtuurist järgmine mees. Tahan sinna uudistama minna ja uurida, kas äkki on sealt tore vaade Veoküla linnusele umbes kahe kilomeetri kaugusel. Kui raudteetamm jõuab Veokülla, on bussini aega just niipalju, et ma jõuaks kiiresti kepitades mäkke ja siis sealt ka tagasi.
Ülal mäe otsas (enne linnust) on riigipiir. Liiklusmärgid, et siinmaal on kiirtee piirkiirus sama, mis Saksamaa Autobahn'idel soovituslik kiirus, on teine teisel pool piiri, täpselt piiril vahetub aga asfaldi värvus, Saksa asfalt on pisut heledam (umbes nagu Vene ajal oli Harju ja Haapsalu rajooni piiril näha, kust algas Haapsalu rajoon ehk praegune Läänemaa – viimases oli asfalt punakas).
Linnus, tuleb välja, on eravalduses, sinna ei saa, isegi mitte hoovile, ja ainus keskaegne osa (väravatorn) on paksult viinapuude all peidus nagu printsess Okasroosikese muinasjutus. (Hiljem saan teada, et keskaegse linnusehoone ehitati uusajal ümber väikeseks lossiks, mis läks Teises maailmasõjas täiesti katki ja praegune hoone on vanas vormis uus.)
Ülalmainitud vaadet linnuse juurest ei ole, sest mäenukk jääb ette.

No comments:
Post a Comment