13.9.18

N, 4139. päev: vanad negatiivid

E läheb hommikul jala postkontorisse, näeb jõe ääres jäälindu.

Skannin isa negatiivi, mida üldiselt olin arvanud vanimaks mul olevaks isa negatiiviks. Olin sellest paar kaadrit skanninud juba varem ja arvanud need 1956. aastaks. Nüüd arvan (isa välimuse järgi), et võib olla ka nt 1954. [Oktoobri algul hakkan koostama kindlalt dateeritud/dateeritavate fotode järgi nägude aegrida, et saaks ajastada soengu ja väljanägemise järgi; see negatiiv on kaunis kindlalt 1956. aastast.] Üks varem skannitud pilt on Maaviljeluse Instituudi bussist Kohilas, sest buss seisab maja ees, millel on silt, et Kohila tarbijate kooperatiivi kauplus. Varem olin arvanud maja selleks, mis paistab jaama juurest raudteelt maantee ääres lääne poolt (Vabaduse 17), aga nüüd varjude järgi näen, et ei ole. Varjud viitavad hommikule või õhtule, bussijuhi värske näoilme hommikule, aga varjud on majaga risti, seega on tänav põhja-lõuna sihis ja maja tõenäoliselt lääne pool tänavat. Raudteelt paistev maantee läheb läände. Negatiivilt paistab majanumber: see on 8, koos saladuslike tähtedega TVM (vms). Seega avan Google’i tänavavaate ja hakkan uurima Kohila maju nr 8, mis oleks sama nägu ja olnuks 1950. aastatel olemas. Leian, et see on praegune Viljandi maantee 8; TVM tähendas seega Tallinna-Viljandi maanteed. Muidugi 1950. aastatel ei olnud veel ümbersõitu, kogu liiklus läks läbi asula. Taustal, praegusel Vabaduse t ristmikul pargi servas paistavad kipsist pioneerid.
Vahepeal on kaks fotot mingist näidismajast kuskil. Siis on hulk fotosid mingist uuest tööstuslinnast kuskil, hoolikal vaatlusel on need kõik võetud samast kohast kuskil kõrgemal korrusel (elumajadest kõrgemal). Ühel on eriskummaline kitsarööpmeline vedur ühe vaguniga ja taga lage silmapiir – seega on see Lavassaare või Tootsi – ja ühel on taustal viis ühetaolist maja, keskmine teistest suurem ja sammastega – need on praegugi Tootsis ja see keskmine on Tootsi lasteaed-algkool.
Järgmistel piltidel on koobas ja hobused – seega Tori.

Pärast seda on mingi puitsild ja silla ees kivil istub isa. Varem olin selle pealkirjastanud kui „vist Tori”, aga nüüd näen Google’i kaardilt ja tänavavaadetest, et Tori see ei ole. Jõgi on kitsam ja silla taga on jõekaldal mingi vana taluhoone, mis võib olla praegu alles, aga ei pruugi. Algul kerin mõne kilomeetri mööda jõge ülesvoolu, mõtlen ilmakaarte peale, ei leia. Siis mõtlen kaarti vaadates, kuhu võinuks ekskursioon minna järgmiseks pärast Tootsit ja Torit – Kurgjale! Puitsilla asemel (mõni meeter allavoolu) on praegu rippsild, aga sama kivi on jões alles. Seega selgub ka kahe järgmise kaadri võttekoht: vaade sillalt üles- ja allavoolu (allavoolu vaatel on eemal C. R. Jakobsoni vesiveski).

Siis on kaader, millel mingi võsane nõlv, mis võib olla Lõhavere linnamägi (seal on mets ümber, midagi mäelt ei näe), siis paar vaadet bussiaknast ja siis äkki tohutu vennaskalmistu, mida nii suurt ja viisnurkadeta ma Eestist ei tea. Mõtlen ekskursiooni üldise suuna peale ja guugeldan märksõnu „latvia war memorial”. Guugel leiab kaks, Salaspilsi (mis see ei ole, olen seal kooliajal käinud) ja Riia vennaskalmistu (mis see ongi). (Millalgi mõni nädal tagasi, kui skannisin isa negatiive turismirongireisist Krimmi (1959), leidsin kolm võttekohta otsingutega palace in Crimea (Vorontsovi loss), old lighthouse in Crimea (Jalta) ja church on top of hill Ukraine (Kiievi Petšerski klooster). Loogika: kui asi on nii erakordne, et seda pildistas turist 60 aastat tagasi negatiivile (vanasti oli pildistamine kallis, pilte tehti jaopärast), peab sellest olema tänapäeval palju rohkem pilte ja Google seega leidma. Negatiivi eelis on, et kaadrid on ranges järjestuses ja on teada, mis on mille järel.)

* * *

Kuidas vaatasin Google Mapsist, mis kellani on Pariisi platsi pank lahti (17.00), ja läksin selle järgi. Tõsi, märgitud kellaajani on võimalik uksest sisse saada, aga mitte valvelauast kaugemale, sest ukse enda peal seisab silt, et letid (13 letist keskmiselt 2) töötavad kl 15.30-ni ja kas ma siis ei tea, et kell on juba 16.33. Mina, et mul on vaja võtta sularaha. Tädi: kas te automaadist ei saa. Mina: ma just ükspäe võtsin, nädala limiit läheks üle, automaat ei annaks. Tädi: aga oodake, ma suurendan siitsamast teie nädalalimiiti. (!!)

Pärast poes.

No comments: